haber

Nilüfer’de Afet Bilgi Sistemi tamamlandı

Böylelikle, Bursa'da ilk kez bir belediye “akıllı harita” üzerinden Afet Bilgi Sistemi'ni uygulamaya koymuş oldu. Sistem ile olası bir afet öncesi gerekli tüm bilgiler harita üzerinden vatandaşın bilgisine sunuluyor.

Bursa Eskişehir Bilecik Kalkınma Ajansı (BEBKA) 2012 yılı Doğrudan Faaliyet Desteği kapsamında desteklenen Nilüfer Afet Bilgi Sisteminin Oluşturulması projesinin sözleşmesi 15 Ekim 2012 tarihinde imzalanmıştı.

Nilüfer Belediye Başkanı Mustafa Bozbey, sistemin detayları hakkında şöyle konuştu: “Nilüfer Afet Bilgi Sistemi’nde, afet sonrası toplanma alanları, geçici iskan/çadır alanları, öncelikli yollar, alternatif yollar, sivil tahliye yolları, sahra hastanesi kurulacak alanlar, tüm hastaneler, eczaneler, ecza depoları, trafik kontrol noktaları, afet istasyonlarının yerleri 'akıllı harita' üzerinde belirlendi.”

Olası bir afet anında gerekli tüm merkezlerin Belediyenin web sitesindeki online harita üzerinden vatandaşın erişimine açıldığını belirten Bozbey; “İleri dağıtım ve lojistik destek noktaları, su istasyonları, fırınlar, soğuk hava depoları; tüm kamu kurumları, belediye hizmet binaları, muhtarlıklar, polis noktaları; su vanaları, yangın hidratları; ilk yardım koordine merkezleri, hastaneler, ambulans bekleme noktaları, yaralı toplama merkezleri gibi tüm hayati bilgiler de haritada yer aldı. Böylelikle adres bilgilerine kolaylıkla ulaşılabilecek ve gerekirse raporlandırılabilecek bir şekilde yazılım oluşturuldu,” diye konuştu.

Nilüfer afetlere ABİS ile daha hazır olacak

Nilüfer Belediyesi’nin bir ilki gerçekleştirerek internet sitesinden yayın hayatına başlayan ABİS uygulaması ile Afet Acil Yardım Planları; tüm kaynakların tek bir çatı altında toplandığı, bütün süreçlerin ekip çalışması ile koordine edilip yönetildiği bütünleşik bir acil yönetim modeli olarak tanımlanıyor. Bu model sayesinde yerel yönetimler afet sırasında ve afet sonrasında can ve mal kaybını azaltmak için gerekli yapıları kurmuş ve planlamalarını yapmış oluyor. Bu sistem belediyede iş birliği ve koordinasyon süreçlerini minimum sürede tutmayı amaçlıyor.

Marmara depremi, Düzce depremi ve en son meydana gelen Van depremi bizlere afetlere hiç hazırlıklı olmadığımızı ve afet acil yardım planlarımızın olmadığını öğretti. Yaşanan can ve mal kayıplarından sonra Afet Planlamasının afetler olmadan önce yapılması gerekliliği ortaya kondu. 

Bu kapsamda, 2005 yılında çıkan 5393 Sayılı Belediye Kanunu’nun 53. maddesi ve 5302 Sayılı İl Özel İdaresi Kanunu’nun 69’uncu maddesi belediye ve il özel idarelerine afet ve acil planlarını yapma zorunluluğu getirdi.

Afetlere yaklaşım stratejilerinin değişmesi ile birlikte;

Devletin tüm güç kaynaklarını afetten önce planlamak,

Afet anında bu güç kaynaklarından hızlı ve etkili şekilde faydalanıp afet bölgesine en hızlı ulaşım koşullarını organize etmeyi planlamak,

Afetzede vatandaşlara en etkili ilk yardım ve acil yardım hizmetlerini ulaştırmayı planlayan acil yardım teşkilatlarının süreçlerini hızlandırmak,

zorunluluğu belediyelerde ABİS “Afet Bilgi Sistemi” kurulmasını öncelikli konulardan biri haline geldi.